Kontakta Arvika Smådjursklinik

Telefon 0570-477 60

Öppettider: Måndag – fredag 08.00 – 17.00

Mail: info@arvikasmadjursklinik.se
(rådgivning och tidsbokning sker endast via vår telefon)

Adress: Solbergsgränd 2B, 673 31  Arvika

Av oss kan du få allmänna råd och beställa tid för besök. Det är viktigt att komma ihåg att man inte kan göra ett besök per telefon, och oftast måste vi undersöka ditt djur innan vi kan ställa någon diagnos. Det är viktigt att avboka din tid om du inte kan komma, så att andra som har behov av tiden kan få hjälp.

Att tänka på när du ringer oss:

  1. Uppgifter om djuret som ras, kön och ålder.
  2. Vilket är huvudproblemet och hur länge har det pågått?
  3. Har djuret haft problem med detta förut?
  4. Hur är allmäntillståndet?
  5. Har djuret feber? Det kan man inte känna på nosen, utan måste kontrollera med termometer i ändtarmen. Normal kroppstemperatur är ca 38-39 grader.
  6. Vill djuret äta och dricka?
  7. Normal urin och avföring?
  8. Eventuellt senaste löp?
  9. Tidigare medicinering och resultat av denna?

Har djuret varit hos oss tidigare? I så fall är det bra om du har journalnumret djuret är inskrivit på.

BETALNING

Hos oss på Arvika Smådjursklinik gäller kontant betalning, och vi behandlar inga patienter mot faktura. Vi tar självklart emot betal och kreditkort (utom American Express). Är ditt djur försäkrat kan vi hjälpa dig att göra en direktreglering.Om du betalar hela summan till oss får du ett sjukvårdskvitto som du ska skicka till försäkringsbolaget och ersättningen kommer sedan därifrån.

DIREKTREGLERING

Om ditt djur är försäkrat hjälper vi dig att göra en direktreglering med ditt försäkringsbolag under kontorstid. Det innebär att du betalar din självrisk och eventuell djurägardel på överskjutande belopp direkt till kliniken. Resten faktureras ditt försäkringsbolag. För detta tar vi en avgift på 105 kronor. Går djuret hem efter att försäkringsbolaget har stängt för direktreglering, kan vi räkna ut ett schablonmässigt belopp som betalas. Vi gör direktregleringen med försäkringsbolaget i efterhand och justerar det exakta beloppet med dig senare. För att kunna hjälpa dig med detta krävs att du har med dig ett gällande försäkringsbrev vid inskrivningen. Det kan också finnas reservationer i din försäkring vilket innebär att de kanske inte ersätter precis den skadan som du söker för eller djuret kan vara maxersatt. Det är därför viktigt att du kontaktar ditt försäkringsbolag innan vi utför stora ingrepp.

VÄNTETID

I bland blir det dessvärre förseningar även om vi har bokade tider, och anledningen till detta kan bland annat vara att det kommer in akuta sjukdomsfall som inte kan vänta. Vi försöker sätta av tider till akutpatienter och har varje dag en akutveterinär för dessa fall, men vid hög belastning kan det ändå drabba tidsbokade patienter.
Att beräkna hur lång tid varje besök tar är ofta väldigt svårt, och i bland har patienterna mer omfattande problem än det som uppgavs i telefonen. Vi har ett röntgenapparat, och när flera patienter skall röntgas blir det lätt väntetider. En del patienter behöver lite lugnande innan vissa undersökningar eller behandlingar, vilket gör att besöket drar ut på tiden.

Även vår personal drabbas i bland av akut sjukdom, vilket medför en högre belastning på de som jobbar för att vi skall kunna ta hand om ditt djur. Vi är medvetna om att många har tagit ledigt från jobbet för att besöka oss och vi gör vårt bästa för att ge dig och ditt djur en så bra service som möjligt.

SKRIV TILL OSS

Vi vill veta vad ni tycker. Maila oss på info@arvikasmadjursklinik.se
Tidsbokning & rådgivning sker endast via telefon.